Page 10 - U

Basic HTML Version

10
ΠΡΑΞΗ ΔΕΥΤΕΡΗ:
ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ…
Το θέατρο είναι θνησιγενές. Αυτή είναι η ευλογία του αλλά συνάμα και η κατάρα του. Όπως και η
ζωή, έτσι και το θέατρο έχει αξία μονάχα, όταν το βίωμα γεννιέται και πεθαίνει σε μια στιγμή… Η
αδυναμια αναμετάδοσης της τέχνης του θεάτρου και η δύναμη της ανάμνησής του αποτελούν το
βασικό συστατικό της ιδιαιτερότητάς του, της μαγείας του! Γιατί το θέατρο είναι μαγικό, ακριβώς
επειδή πεθαίνει και μάλιστα επειδή πεθαίνει και χάνεται στο αποκορύφωμα της ζωντάνιας του!
Είναι, επομένως, κατανοητό το ότι η θέαση μιας θεατρικής παράστασης μέσω της βιντεοσκόπησης,
είναι το λιγότερο κουραστική. Παρόλα αυτά, είναι απαραίτητη, εάν σκοπεύουμε να μάθουμε για
δρώμενα που έχουν υπάρξει πριν από εμάς ή ταυτόχρονα με εμάς αλλά έξω από την
καθημερινότητά μας ή τις ανάγκες μας, εκείνη τη χρονική στιγμή.
Η παρακολούθηση των βιντεοσκοπημένων θεατρικών παραστάσεων του Παγκρήτιου
Εκπαιδευτηρίου διήρκεσε αρκετό χρονικό διάστημα, εν μέσω του οποίου δημιουργήθηκε μια
κάποια εντύπωση για την ποιότητα της εργασίας και του αποτελέσματος. Αυτή η εντύπωση – ή, αν
θέλετε, οι παρατηρήσεις – είναι το περιεχόμενο αυτού του κειμένου.
Οι συζητήσεις με τους ανθρώπους του σχολείου αλλά και η μελέτη ενός μέρους του έντυπου
αρχείου υπήρξαν βοηθοί της προσπάθειάς μου για την αποκωδικοποίηση αυτού που θα ονομάσω
«θεατρική παράδοση» ενός «ιστορικού» ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου της πόλης στην οποία
γεννήθηκα.
Αναφορικά, οι παραστάσεις για τις οποίες θα γίνει λόγος είναι οι εξής:
Δημοτικό τραγούδι,
Του νεκρού Αδελφού,
1996
Οδυσσέα Ελύτη,
Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας,
1997
Διονύσιου Σολωμού,
Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι,
1999
Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη Ανάγνωσις,
2001
J.Borgeson – A.Long – D.Singer,
Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μια ώρα,
2002
Ν. Καζαντζάκη (από την
Αναφορά στον Γκρέκο
),
Οι μυστικές λαχτάρες της νιότης,
2004
Θεόφιλος, ο ποιητής των χρωμάτων,
2007
Από
Τα Δίφορα
του Κωστή Φραγκούλη, 2008
Φρίντριχ Καρλ Βέχτερ,
Σχολείο για κλόουν,
2009
Αυλαία και πάμε,
2010
Πηνελόπης Δέλτα,
Παραμύθι χωρίς όνομα,
2011
Σε αυτό το σημείο, θέλω να αναφέρω ότι η πρώτη παράσταση που παρακολούθησα με ενδιαφέρον
απουσιάζει από τις προαναφερθείσες, για το λόγο ότι χρονικά κατατάσσεται στις παλαιές
παραστάσεις, οι οποίες δεν ανήκουν στην κατηγορία των παραστάσεων προς ανάλυση… Όμως,