Page 31 - U

Basic HTML Version

31
Το σκηνικό αποτελείται από διάφορα ταμπλώ στις αποχρώσεις του μπλε και από κουρτινάκια σε
χρώμα πορτοκαλί. Μια μικρή ξύλινη εξέδρα καθώς και ένα κασόνι με ένα κάθισμα, επίσης ξύλινα,
πλαισιώνουν το σκηνικό. Ως σκηνικά αντικείμενα υπάρχουν μια γλάστρα με πρασινάδα, η ελληνική
σημαία σε διάφορα μεγέθη, μια παλαιού τύπου φωτογραφική μηχανή, καθώς και μια πινακίδα όπου
αναγράφονται οι τόποι (Βόλος και Μυτιλήνη) στους οποίους πήγε ο Θεόφιλος.
Όσον αφορά στην ενδυματολογική προσέγγιση, το λευκό χρώμα υπάρχει στις σκηνές του
παιχνιδιού, ενώ το μαύρο στις σκηνές της μάχης.
13
Τα παιδιά, όταν αφηγούνται τα γεγονότα ή όταν
αναπαριστούν ήρεμες στιγμές από τη ζωή του Θεόφιλου, έχουν ανάλαφρη κινησιολογία. Αντιθέτως,
όταν χρειάζεται να παρουσιάσουν τον πόλεμο ή την αναταραχή, τα σώματά τους εκπέμπουν
δυναμισμό και ένταση. (Σε αυτήν την περίπτωση ο ήχος είναι κρουστός, αυξάνοντας την αδρεναλίνη
του θεατή!)
Αυτό που με εντυπωσίασε είναι οι σκηνογραφικές λύσεις που έχουν εφεύρει οι εμψυχωτές της εν
λόγω παράστασης. Το να παρουσιάσει κανείς ένα ζωγραφικό θέμα στη σκηνή δεν είναι τόσο εύκολο.
Δεν αρκεί να υπάρχουν ζωγραφιές στη σκηνή. Απαιτούνται συμβολισμοί, κίνηση, προσωποποίηση,
ζωντάνια και μαεστρία. Αυτήν τη μαεστρία θαύμασα σε αυτήν την παράσταση!
Και σε αυτό το σημείο θέλω να αναφέρω ένα παράδειγμα μιας σκηνογραφικής λύσης, για να γίνω
πιο συγκεκριμένη και πιο κατανοητή. Ως γνωστόν, ο Θεόφιλος ζωγράφιζε κυρίως εμπνευσμένος
από τους ήρωες του 1821, του Μακεδονικού Αγώνα, αλλά και από τον Ερωτόκριτο
14
. Υπάρχει και
ένας πίνακάς του, όπου απεικονίζεται η φιγούρα του Σαμψών. Στη σκηνή αυτή η φιγούρα
αναπαρίσταται με τον εξής ενδιαφέροντα και ευρηματικό τρόπο: Στη θέση του κεφαλιού του
σκηνικού Σαμψών υπάρχει μια μάσκα που κινείται. Το σώμα του είναι στατικό, ενώ στη θέση των
13
Αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός της ύπαρξης ορισμένων ενδυματολογικών στοιχείων πιστών στην εποχή, κατά την οποία
έζησε ο ζωγράφος Θεόφιλος. Τέτοια στοιχεία είναι οι φουστανέλες των τσολιάδων, καθώς και οι πανοπλίες (για τις στιγμές
που ο περίγυρός του τον περιγελά, επειδή είναι ένθερμος πατριώτης!)…
14
Μια σκηνή με ξεχωριστό θεατρικό ενδιαφέρον είναι ο χορός της Αρετούσας (υπαρκτό πρόσωπο) με τον Ερωτόκριτο
(κούκλα – ζωγραφιά). Η Αρετούσα έχει ιπποτική κίνηση και είναι ντυμένη με λευκό πανί. Ο Ερωτόκριτος αφήνεται στα χέρια
της!